Blog: Succes met gamification

in HTML banners

Hoe zorg je voor innovatie in de huidige markt van HTML banners? Het is een vraag die de meeste adverteerders en creatieven zichzelf wel eens gesteld hebben. Er wordt vaak gespeeld met tekst varianten, formaten, rijkere animatie of de plaatsing van de call to action knop. Dit kan zorgen voor een betere conversie, maar dat maakt de banner niet direct innovatief en onderscheidend.

Wil je echte interactie vanuit de banner met de consument? Dan moet de vraag zijn hoe je een banner uitdagender maakt in plaats van innovatiever. De huidige banners leggen de nadruk vooral op het zenden van een boodschap van de adverteerder naar de consument. Wil je echt opvallen en de conversie op je banners verdubbelen? Dan moet je meer interactie bieden. Een beproefde methode is het toepassen van gamification in banners. In dit artikel geef ik enkele cases van hoe je games in banners op een succesvolle manier kunt inzetten.

Segmenteren in de banner

Heb je een uitgebreid assortiment? Dan heeft een consument veel te kiezen. Keuzes maken is lastig én kost tijd. Het aanbieden van groot assortiment producten is, hoe paradoxaal het ook klinkt, een reden waarom je juist klanten kunt verliezen. Keuzestress vanaf de call to action is een van de belangrijkste redenen van een lage sales conversie op banners.

Je kunt de consument in de banner helpen in het maken van een keuze. Zo zorg je er in de banner al voor dat de consument wordt gesegmenteerd in profielen. Twee voorbeelden vind je hieronder:

KLM banner game quiz
banner game spar wijn
 

Via een korte quiz worden consumenten aan de hand meegenomen in het keuzeproces. De quiz resulteert in een aanbieding van een product waar de banner dan naar linkt. De consument hoeft dan niet meer alle stappen via de webshop te doorlopen, maar komt dan verder in de sales funnel terecht. Dit zorgt weer voor een hogere sales conversie.

 

Conversie door echte interactie in de banner

Een belangrijke graadmeter voor succes met gamification in een banner is dat het spel in een banner ook echt speelbaar moet zijn. We zien genoeg voorbeelden waarin de consument na het klikken op een ‘rad van fortuin’ of kraskaart in de banner direct naar een website wordt doorgestuurd. Op de website vindt dan de echte interactie met het spel plaats en niet in de banner. Dat is zonde, want daarmee stel je de consument teleur in zijn of haar verwachting. Dat is geen goed begin als je een relatie met deze consument wilt opbouwen.

Bruna Game Banner Rad van Fortuin
Nivea Game Banner Kraskaart

Zorg er voor dat de game die in de banner wordt aangeboden ook echt in de banner speelt. Je kunt na het spelen van het spel of het winnen van een prijs natuurlijk wel doorverwijzen naar een website om daar de gegevens te verzamelen.

 
 

Verhoog engagement en awareness met wel 300%

Reguliere banners bestaan meestal uit enkele slides met tekst en beeld die aan elkaar zijn geanimeerd. Vaak ziet de consument alleen het eindscherm van de banner omdat deze niet genoeg opvalt tussen de content van de website. Het voordeel van een game in een banner is dat de interactie met de banner pas begint zodra de consument start met het spel.

Game banner awareness en engagement

De consument investeert tussen de 30 tot 60 seconden speeltijd in een banner met gamification. Daarmee heeft de consument (on)bewust interactie met de producten, diensten én merk van de adverteerder. Deze geïnvesteerde tijd is kostbaar en zorgt voor een hogere bereidheid tot aankopen en een betere merkbeleving.

 
De consument investeert tussen de 30 tot 60 seconden speeltijd in een banner met gamification

5 tips voor succes met games in banners

Games in banners zorgen niet alleen voor een hogere conversie en time spend per banner. 78% van de consumenten die een game in een banner spelen, herhalen het spel nog minimaal een keer.

Op basis van onze ervaringen worden banners met gamification elementen door een toenemend aantal adverteerders geadopteerd. Er zijn genoeg redenen om aan te nemen denk dat gamification in banners alleen maar zal blijven groeien. Naast ruime ervaring in gamification, zijn er enkele factoren die het succes van een banner met game beïnvloeden. Lees hieronder onze 5 tips:

1. Het moet leuk zijn om te spelen. De gameplay van het spel is alles bepalend. Deze staat los van design en branding. Een goede gameplay met veel humor zorgt voor 90% van het succes van een game. Als daar het design en branding perfect op aan sluit heb je een succesvolle match.

2. Call-to-action moet opvallen. Consumenten scrollen vaak snel door de inhoud van een website. De advertentie heeft dan ook maar enkele seconden om aan te tonen dat de banner in feite een game is. Maak de oproep tot actie laagdrempelig en logisch, zoals bijvoorbeeld het animeren van rad en tonen van de prijs.

3. Keep it simple and stupid. Een spel dat gemakkelijk op te pikken zijn voor alle leeftijden in uw doelgroep is een must. De consument heeft geen tijd om zich in te lezen in de speluitleg. Daarom converteren de meest eenvoudige spellen het hoogst.

4. Houd rekening met verschillende banner formaten. Niet alle banner formaten zijn geschikt voor het verwerken van spellen. De meest gebruikte formaten zijn een billboard (970×250), large rectangle (336×280) en een HPTO.

5. Wees relevant. Een duidelijke relatie tussen het merk, de campagne en het spel zorgt voor een hogere engagement. Het heeft voor een automerk geen zin om een spel te maken waarbij er fruit in een mandje gevangen moet worden. Ga dus eerst zitten voor een kloppend spelconcept, voordat deze wordt uitgewerkt in een banner.