Blog: 5 tips

voor succes op Black Friday

3 minuten 26 oktober 2020

Over een klein maandje start Black Friday. Kort erop gevolgd Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst. Dit zijn dé momenten waarin winkeliers en adverteerders flinke extra omzetten kunnen maken. Om de boot niet te missen moet je zorgen dat je er op tijd bij bent en klaar staat om op deze dagen te converteren. In dit artikel geef ik 5 hands-on tips hoe je doeltreffend en snel gamification en online activatie kunt inzetten. Hiermee zorg je in deze periode gegarandeerd voor een hogere brand engagement en een knallende conversie op offline en online sales.

1. Matchmaker: hulp bij het kiezen

Het aanbod van producten en kortingen tijdens Black Friday is enorm. Je kunt de consument een handje helpen en je tevens onderscheiden door een matchmaker aan te bieden voor jouw meest succesvolle producten. De matchmaker is een quiz waarbij de consument in een paar stappen de meest passende producten als suggestie getoond krijgt. Hierdoor bespaar je de consument het zoekwerk én is de conversie op de sales een stuk hoger. Om de conversie nog verder te verhogen kun je de top producten naar voren schuiven en cross-sell producten in de uitslag aanbieden.

Je kunt de consument een handje helpen en je tevens onderscheiden door een matchmaker aan te bieden voor jouw meest succesvolle producten.

2. Win exclusieve korting

Black Friday draait allemaal om het weggeven van flinke kortingen. Door een speciale code (BlackFridaySale2020) te koppelen aan een korting, maak je het weggeven ervan al iets exclusiever. Je kunt de conversie op het innen van de korting met de code verhogen door gamification elementen toe te voegen aan de online activatie. Dat komt omdat de bereidheid tot aankopen flink hoger is als een consument eenmaal moeite heeft gedaan voor het verkrijgen van een code. Hou spel eenvoudig en snel, zodat je geen conversie verliest in deze drukke periode. Bewezen online activaties voor hogere sales conversie zijn een kraskaart, rad van fortuin of quiz.

3. Boost je nieuwsbrief inschrijvingen

Nieuwsbrieven zijn ideaal om je bestaande klanten tijdig op de hoogte te brengen van Black Friday acties. Vaak kun je meer conversie uit de nieuwsbrief halen met uitgelichte top-sellers en persoonlijke kortingscodes op maat. Je wilt naast bestaande klanten echter ook graag nieuwe, potentiële klanten op de hoogte brengen van deze Black Friday acties. Zorg daarom dat je het gehele jaar door bij elke online activatie om een opt-in vraagt voor de nieuwsbrief. Zo zorg je voor een constante aanvulling van prospects in je nieuwsbrief publiek en een groter bereik.

4. Verleng je activatie periode

Omdat Black Friday voor veel retailers de belangrijkste dag in het jaar is, wordt de consument overdonderd met acties. De kakofonie van kortingen maakt het lastig om gezien te worden. Zeker voor de kleinere retailers zonder hoog advertentie budget. Door de actieperiode met enkele dagen voor en na Black Friday uit te breiden, kun je op deze dagen toch opvallen en meer consumenten aantrekken.
Via een online activatie zoals en online kraskaart of quiz kun je alvast een sneak preview van kortingen aanbieden voordat de actieperiode begint. Je kunt ook na Black Friday de best verkochte deals ook weer uitlichten via een quiz.

5. Opvallen met gamification in online activatie

De grote retailers hebben voldoende bereik tijdens Black Friday via hun website, nieuwsbrief en social kanalen om hun acties onder de aandacht te brengen. Als kleinere retailer moet je daarom extra je best doen om op een leuke manier op te vallen bij de consument. Door online activatie aan te bieden waarbij het delen via social centraal staat, verhoog je de conversie en bereik van je doelgroep. Vaak bevat een dergelijke online activatie een eenvoudig gamification principe dat voor de doelgroep erg leuk is om te delen. Goede voorbeelden hiervan zijn een foto contest met foto filters of een gif-maker met persoonlijke boodschap.

Deel met