Blog

De marketeer als quizmaster

8 minuten 15 maart 2020

Je kent ze wel. Quizzen waarin je kunt achterhalen welke Marvel superheld je bent of een quiz waarin je kunt testen hoeveel je van wijn weet. Of de quizzen waarin je na enkele klikken weet of je wel genoeg salaris krijgt. Het zijn ogenschijnlijke onschuldige quizzen om de tijd te doden. Een bedrijf als Buzzfeed heeft er veel succes mee. En ja, ik wilde ook wel weten of ik Spiderman ben via een quiz. En ik denk dat de meeste lezers van deze blog ook ooit een ‘domme quiz’ gedaan hebben als tijdverdrijf of omdat ze toch een beetje nieuwsgierig waren naar de uitkomst. Het feit dat deze eenvoudige quizzen een gewild tijdverdrijf zijn voor een enorm diverse doelgroep, is de voornaamste reden dat quizzen een enorm succes zijn op social media.

Waarom een quiz?

Een quiz is dé manier om meer over je doelgroep te weten te komen en ook nog eens te scoren op conversie. In een quiz kun je op subtiele wijze veel te weten komen over je doelgroep. Daarnaast creëer je met een leuke en relevante quizuitslag direct deelbare (social) content en kun je verschillende call to actions verwerken in de mogelijke resultaten.

In een quiz kun je op subtiele wijze veel te weten komen over je doelgroep

Een quiz levert waardevolle data op

Als je op een willekeurig moment aan iemand vraagt wat het salaris is, dan zul je daar waarschijnlijk geen antwoord op krijgen. Als je deze vraag in een quiz (ver)stopt als onderdeel van een groter verhaal, dan is er ineens een relevante context waarbij het voor de deelnemer logisch wordt om aan te geven wat het salaris is.

Voorbeeld:
Voor een uitzendorganisatie is een quiz ontwikkeld waarbij de deelnemer een test kan doen. Via deze quiz kan worden gecheckt of de werknemer zich staande houdt in de salarisonderhandelingen met een leidinggevende. In een van de quiz vragen kan de deelnemer aangeven of het huidige salaris voldoende of te laag is. Tevens kan optioneel worden aangegeven wat het salarisbedrag is om zo een benchmark te kunnen doen. Aan het eind van de quiz kan de deelnemer de persoonlijke gegevens (naam en e-mail) en beroepsgroep invoeren om de uitslag en benchmark te kunnen zien.

Met deze quiz ontvangt de deelnemer een cijfer voor de salarisonderhandelingstechniek. Dat cijfer is weer te delen op social media. Optioneel ontvangt de deelnemer inzicht in de salaris positie ten opzichte van andere werknemers in die beroepsgroep. De uitzendorganisatie ontvangt waardevolle, beroepsgroep-gerelateerde informatie over de tevredenheid van potentiële leads en hun salaris.

Een goede quiz is simple and stupid

Als je als bedrijf in staat bent om in kaart te brengen welke data je nodig hebt om bepaalde doelstellingen voor het komende jaar of jaren behalen, dan kun je daar een strategisch plan voor online activaties voor ontwerpen. In plaats van een oersaaie survey met 50 vragen die iedereen direct weg klikt, ongeacht hoeveel iPads je ook weg geeft, verdeel je de doelstellingen over meerdere quizzen. Met deze verdeling vraag je elke keer een stukje relevante informatie van de deelnemer in een behapbare hoeveelheid. Met deze werkwijze zorg je er voor dat de deelnemer spelenderwijs een profiel opbouwt, waar je als bedrijf de communicatie op maat op kunt afstemmen.

Voorbeeld:
Voor een tuincentrum zijn meerdere quizzen ontwikkeld om er achter te komen wat voor type tuinier iemand is en om welke reden zij een tuincentrum bezoeken. Er is gestart met een quiz om erachter te komen of iemand ‘groene vingers’ heeft. Vervolgens konden deze deelnemers op basis van hun gegevens in 2 groepen worden verdeeld; wel of geen groene vingers.

Deze groepen werd elk een eigen nieuwe quiz aangeboden. De ‘groene vingers’ kregen een quiz met vragen over verrijking van hun tuin. De ‘niet zo groene vingers’ kregen een quiz met vragen die alle gemakken liet zien van bijvoorbeeld bestrating, kunstgras en eenvoudig te onderhouden planten. Uiteindelijk konden we voor beide groepen hoog converterende aanbiedingen doen op voor hen relevante producten.

Soorten quizzen en tests

Er zijn vele soorten quizzen en tests. De keuze is afhankelijk van het doel en de gewenste conversie. Ik geef hieronder toelichting vier bij de meest voorkomende quiz vormen.

Score Quiz
Een score quiz kun je het best inzetten als fun en activerend element bij een campagne. Ideaal voor een productlancering of verhogen van naamsbekendheid. Na het beantwoorden van alle vragen wordt er een score toegekend aan de antwoorden van de deelnemer. Dat kan met getallen of percentages, maar ik geef de voorkeur aan een humorvolle tekstuele score-toekenning. Dit verhoogd ook de conversie op het delen van de quiz.

Profiel Quiz
Een profiel quiz kun je het best inzetten als je deelnemers wilt segmenteren en zo naar een specifieke call to action wilt leiden. Als een deelnemer een profiel quiz heeft doorlopen, wordt deze ingedeeld in een bepaald profiel. Dat kan zijn “jij bent een echte : Up / Passaat / Golf -type” of “Jouw make-up look is: Naturel / Party / Zakelijk”. Het voordeel is dat deelnemers vanuit de uitslag naar een specifieke webpagina gelinkt kunnen worden. Een profiel quiz verhoogd met het segmenteren de conversie voor traffic en sales.

Data Collectie Quiz
Een data collectie quiz moet je inzetten om een CRM te verrijken met data. In de quiz worden vragen gesteld waarbij de deelnemer specifieke informatie geeft die je nodig hebt om je dataset compleet te maken. Deze informatie wordt in een open context niet zo snel afgegeven, maar wel in de context van een relevante quiz. Zo kun je bij een pensioen-test logischerwijs vragen wat iemand al aan pensioen heeft opgebouwd om zo een uitslag te kunnen geven of dat bedrag voldoende is.

PR Quiz
Een PR quiz wordt ingezet als onderzoek, waarbij het resultaat wordt gepresenteerd in bekende vakbladen, kranten, nieuwswebsites etc als PR materiaal. Het voordeel van een PR quiz is dat je voor een relatief laag budget een marktonderzoek doet én publiciteit genereert. Als de uitslag van de quiz maar interessant genoeg is om te publiceren kun je hier een hoge PR waarde mee creëren. De uitslag ’vrouwen scoren aanzienlijk beter in de dashboardlampjestest dan mannen’, kan op vele plaatsingen op allerlei auto-blogs rekenen. Belangrijk is dat je er in een PR quiz rekening mee houdt dat quizvragen relevantie moet hebben met je merk en wat er speelt onder de doelgroep.

Te veel doelen in een quiz? Dan daalt de conversie

Tips voor een goede Marketing Quiz

Er zijn heel veel soorten quizzen. Zojuist heb ik je een kleine introductie gegeven welke quiz de juiste keuze is bij een bepaalde doelstelling. Daarnaast komt de keuze aan op ervaring, kennis van de markt en eerder behaalde resultaten. Ook zijn er vaste pijlers die altijd terugkomen, waarvan hieronder de 4 belangrijkste staan:

1. Bepaal je doel en doelgroep voordat je begint
De best converterende quizzen vereisen een duidelijk inzicht in het uiteindelijke doel en doelgroep. Besteed daarom voldoende tijd aan welke onderwerpen jouw doelgroep bezig houdt (bijvoorbeeld via social media) en combineer dat met een eenduidige doelstelling. Als er te veel doelen zijn verwerkt in een quiz, dan wordt de quiz rommelig en zal de conversie dalen.

2. Zorg er voor dat de quiz leuk is
Zorg er voor dat je een quiz niet al te serieus maakt. Je moet de vragen zo stellen dat de deelnemer met een glimlach door de quiz loopt. Humorvolle quizzen die de doelgroep aanspreken scoren het best. Het resultaat zal waarschijnlijk geen hoog wetenschappelijk karakter hebben, maar de conversie is wel veel hoog.

3. Zorg dat mensen zich goed voelen
Mensen delen graag. Zeker als er iets is wat ze een goed gevoel geeft en of ze goed naar voren laat komen bij vrienden. Zorg daarom dat je quiz eindigt met een positief en deelbaar resultaat. Zorg er daarom voor dat je nooit eindigt met ‘Helaas je hebt de prijs niet gewonnen’ of ‘Je hebt helaas maar 10% goed’. Eindig dan de quiz met ‘Dank dat je hebt meegedaan. Dit keer heb je geen prijs gewonnen, maar doe gerust nog een keer mee.’ of ‘Met 10% ben je een topper in de dop. Nog even oefenen en doe de test dan nog een keer ’.

4. Snel, consistent en snackable verhoogt de conversie
De meeste quizzen worden net voor en na werktijd werktijd of rond de lunch gespeeld. Ook is er een piek in de avond na 20:00 uur. Een quiz moet daarom als fijn en luchtig tussendoortje (snack) worden gezien. Mensen willen zo min mogelijk moeite doen om een quiz te doorlopen. Probeer daarom het aantal vragen te beperken tot maximaal 4 a 5. Meer vragen zorgt voor minder conversie. Een consistente manier van interactie (zo min mogelijk verschillende handelingen) en duidelijke feedforward (als je hier op klikt, gaat er dit gebeuren) verhoogt de conversie ook enorm. Vraag nooit meer, dan je echt nodig hebt om je doelstelling te bereiken.

Geen ‘domme’ testjes dus

Quizzen zijn niet alleen die ‘domme’ testjes die op social vaak voorbij ziet komen. Een quiz is een leuke, snelle en interactieve invulling van je marketingstrategie. Via een quiz geeft jouw doelgroep je waardevolle gegevens in ruil voor een snack moment waarin ze volledig met jouw merk bezig zijn. Het is daarmee een zeer converterende manier van online activatie met hoge zichtbaarheid, veel engagement en blije deelnemers.

Op zoek naar marketingsucces met online activatie?

Heb je aan de hand van dit artikel vragen over online activatie? Laat het ons weten en laat een berichtje achter.

Deel met