Quiz
Online activatie

Online activatie met hoogste conversie
Als je op zoek bent naar dé manier om meer over je doelgroep te weten te komen en ook nog eens te scoren op conversie, dan is een quiz de meest bewezen online activatie. In een quiz kun je op een speelse en interactieve wijze meer te weten komen over je doelgroep.
Heb je een uitgebreid product assortiment? Dan kun je het keuzeproces van jouw doelgroep vereenvoudigen door een matchmaker aan te bieden. En met een actuele quiz creëer je leuke deelbare content op social. De mogelijkheden met quizzen zijn eindeloos.
Soorten quizzen en tests
Er zijn vele soorten quizzen en tests. De keuze is afhankelijk van het doel en de gewenste conversie. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van online activaties kunnen wij exact aangeven welke type quiz het meest geschikt is voor jouw doel, merk en doelgroep.

Score / profiel quiz
Een score of profiel quiz is ideaal voor een productlancering of het verhogen van naamsbekendheid, traffic en sales. Na het beantwoorden van de quiz vragen wordt er een score of profiel toegekend aan de deelnemer. Het voordeel van dit type quiz is dat deelnemers vanuit de uitslag naar een specifieke webpagina gelinkt kunnen worden. Een profiel quiz verhoogd door het segmenteren de conversie voor traffic en sales.

Matchmaker Quiz
Een macthmaker of productwijzer quiz is uitermate geschikt om de consument te helpen bij de keuze bij een uitgebreid product assortiment. Met een macthmaker segmenteert de deelnemers naar een specifieke ‘match’. Na de match converteer je naar sales met een call to action naar bijvoorbeeld het product op de webshop.

PR Quiz
Een PR quiz wordt meestal ingezet als laagdrempelig en speels onderzoek, waarbij het resultaat wordt gepresenteerd in bekende vakbladen, kranten, en nieuwswebsites als actueel nieuwsfeit. Het voordeel van een PR quiz is dat je voor een relatief laag budget een marktonderzoek kunt doen, waarbij je een hoge publiciteitswaarde genereert.
Doe de online activatie check
Om de passende online activatie te bepalen voor het behalen van jouw campagne doelstelling, helpt Red Button Digital je graag met advies, voorbeelden en cijfers. Doe de check en weet binnen 2 minuten welke online activatie de juiste keuze is.
Invulling van quiz of test
Voor een hoge conversie van een quiz of test is het belangrijk te weten wat de mogelijkheden zijn. Hoe kun je de quiz vragen zo opbouwen dat je doelgroep aanspreekt en ze de gehele quiz laat doorlopen. Hieronder vindt je de meest gebruikte invullingen.

Multiple Choice
De meest gebruikte vorm van quiz vragen is de multiple choice. Er wordt een vraag gesteld en aan de hand van de vraag zijn er meerdere antwoord antwoorden waar de deelnemer uit kan kiezen. Wij raden altijd een maximum van 4 antwoordkeuzes te hanteren voor de hoogste conversie.

Stellingen
Aan de hand van stellingen doorloopt de deelnemer de quiz. Elke keer wordt er pagina getoond met 2 stellingen waaruit de deelnemer moet kiezen. Dit type wordt vaak gebruik voor profiel quizzen. Het voordeel van stellingen is dat de deelnemer snel door een quiz loopt en daarmee de deelname conversie hoog is.

Afbeeldingen of video
In plaats van tekstuele antwoorden kan een deelnemer kiezen uit 2 of meer beelden die de vraag beantwoorden. In plaats van afbeeldingen kan ook video worden gebruikt. Deze vorm maakt de quiz nog rijker en interactiever.

Swipen
Bij elke vraag maakt een deelnemer een keuze door de gewenste afbeelding of antwoord naar de juiste kant te swipen. Het is een snelle, ‘Tinder’-achtige vorm van interactie dat vooral de jongere doelgroep erg aanspreekt.
Waarom een quiz?
De conversie van een quiz is hoog
Uit ervaring blijkt dat mensen graag meedoen aan een quiz als ‘snack’ in de pauze of de trein. Deze deelnemers kun je vervolgens benaderen om met een kortingscode of coupon naar de webshop of winkel te gaan.
Een quiz levert waardevolle data op
Met een quiz of reeks van quizzen verzamel je snel veel waardevolle gegevens van jouw doelgroep. Daarnaast kun je deze gegevens gebruiken voor een persbericht met interessante weetjes.
Een quiz is goed op je merk af te stemmen
Je kun de quizvragen zo opzetten dat de deelnemers de gehele quiz met jouw merk bezig zijn. Als je de ‘fun’-factor toevoegt, heeft de deelnemer ook nog een positieve ervaring met je merk.
Meer informatie aanvragen
Interesse in een quiz als online activatie? Vraag dan hier mee informatie aan. Wij sturen je dan een voorstel op maat.