Quiz

Online activatie

Online activatie met hoogste conversie

Als je op zoek bent naar dé manier om meer over je doelgroep te weten te komen én ook nog eens te scoren op conversie, dan is een quiz de meest bewezen online activatie. In een quiz kun je op subtiele wijze veel te weten komen over je doelgroep. Daarnaast creëer je met een leuke en relevante quizuitslag direct deelbare (social) content en kun je verschillende cta’s verwerken in de mogelijke resultaten.

Bekijk demo

 

Soorten quizzen en tests

Er zijn vele soorten quizzen en tests. De keuze is afhankelijk van het doel en de gewenste conversie. Met onze jarenlange ervaring op het gebied van online activaties kunnen wij exact aangeven welke quiz, test of poll het meest geschikt is voor jouw doel, merk en doelgroep.

Score Quiz

Een score quiz kun je het best inzetten als fun en activerend element bij een campagne. Ideaal voor een productlancering of verhogen van naamsbekendheid. Na het beantwoorden van alle vragen wordt er een score toegekend aan de antwoorden van de deelnemer. Dat kan met getallen of percentages, maar ik geef de voorkeur aan een humorvolle tekstuele score-toekenning. Dit verhoogd ook de conversie op het delen van de quiz.

Profiel Quiz

Een profiel quiz kun je het best inzetten als je deelnemers wilt segmenteren en zo naar een specifieke call to action wilt leiden. Als een deelnemer een profiel quiz heeft doorlopen, wordt deze ingedeeld in een bepaald profiel. Dat kan zijn “jij bent een echte : Up / Passaat / Golf -type” of “Jouw make-up look is: Naturel / Party / Zakelijk”. Het voordeel is dat deelnemers vanuit de uitslag naar een specifieke webpagina gelinkt kunnen worden. Een profiel quiz verhoogd met het segmenteren de conversie voor traffic en sales.

Data Collectie Quiz

Een data collectie quiz moet je inzetten om een CRM te verrijken met data. In de quiz worden vragen gesteld waarbij de deelnemer specifieke informatie geeft die je nodig hebt om je dataset compleet te maken. Deze informatie wordt in een open context niet zo snel afgegeven, maar wel in de context van een relevante quiz. Zo kun je bij een pensioen-test logischerwijs vragen wat iemand al aan pensioen heeft opgebouwd om zo een uitslag te kunnen geven of dat bedrag voldoende is.

PR Quiz

Een PR quiz wordt ingezet als onderzoek, waarbij het resultaat wordt gepresenteert in bekende vakbladen, kranten, nieuwswebsites etc als PR materiaal. Het voordeel van een PR quiz is dat je voor een relatief laag budget een marktonderzoek doet én publiciteit genereert. Als de uitslag van de quiz maar interessant genoeg is om te publiceren kun je hier een hoge PR waarde mee creëren. De uitslag ‘vrouwen scoren aanzienlijk beter in de dashbordlampjestest dan mannen‘, kan op vele plaatsingen op allerlei auto-blogs rekenen. Belangrijk is dat je er in een PR quiz rekening mee houdt dat quizvragen relevantie moet hebben met je merk en wat er speelt onder de doelgroep.

 

Doe de online activatie check

Om de passende online activatie te bepalen voor het behalen van jouw campagne doelstelling, helpt Red Button Digital je graag met advies, voorbeelden en cijfers. Doe de check en weet binnen 2 minuten welke online activatie de juiste keuze is.

 
 

Invulling van quiz of test

Voor een hoge conversie van een quiz of test is het belangrijk te weten wat de mogelijkheden zijn. Hoe kun je de quiz vragen zo opbouwen dat je doelgroep aanspreekt en ze de gehele quiz laat doorlopen. Hieronder vindt je de meest gebruikte invullingen.

Multiple Choice

De meest gebruikte vorm van quiz vragen is de multiple choice. Er wordt een vraag gesteld en aan de hand van de vraag zijn er meerdere antwoord antwoorden waar de deelnemer uit kan kiezen. Wij raden altijd een maximum van 4 antwoordkeuzes te hanteren voor de hoogste conversie.
Voorbeeld: Waar bevindt het hoofdkantoor van Red Button Digital? a: Amsterdam, b: Utrecht, c: Hilversum

Stellingen

Aan de hand van stellingen doorloopt de deelnemer de quiz. Elke keer wordt er pagina getoond met 2 stellingen waaruit de deelnemer moet kiezen. Dit type wordt vaak gebruik voor profiel quizzen. Het voordeel van stellingen is dat de deelnemer snel door een quiz loopt en daarmee de deelname conversie hoog is.
Voorbeeld: Stelling 1 : rode wijn of witte wijn,  Stelling 2: met familie thuis of vriendinnen in de kroeg etc…

Afbeeldingen of video

In plaats van tekstuele antwoorden kan een deelnemer kiezen uit 2 of meer beelden die de vraag beantwoorden. In plaats van afbeeldingen kan ook video worden gebruikt. Deze vorm maakt de quiz nog rijker en interactiever.

Swipen

Bij elke vraag maakt een deelnemer een keuze door de gewenste afbeelding of antwoord naar de juiste kant te swipen. Het is een snelle, ‘Tinder’-achtige vorm van interactie dat vooral de jongere doelgroep erg aanspreekt. Voorbeelden van een swipe quiz kun je hier en hier vinden.

 

Waarom een quiz?

De conversie van een quiz is hoog

Uit ervaring blijkt dat mensen graag meedoen aan een quiz als ‘snack’ in de pauze of de trein. Deze deelnemers kun je vervolgens benaderen om met een kortingscode of coupon naar de webshop of winkel te gaan.

Een quiz levert waardevolle data op

Met een quiz of reeks van quizzen verzamel je snel veel waardevolle gegevens van jouw doelgroep. Daarnaast kun je deze gegevens gebruiken voor een persbericht met interessante weetjes.

Een quiz is goed op je merk af te stemmen

Je kun de quizvragen zo opzetten dat de deelnemers de gehele quiz met jouw merk bezig zijn. Als je de ‘fun’-factor toevoegt, heeft de deelnemer ook nog een positieve ervaring met je merk.

 

Meer informatie aanvragen

Interesse in een quiz als online activatie? Vraag dan hier mee informatie aan. Wij sturen je dan een voorstel op maat.

Deel met