10 Online Marketing tips voor het MKB

20 aug 2017 | < 10 min. | 338

Als MKB'er is het vaak lastig te bepalen wat je aan online marketing zou kunnen doen. Je ambities zijn groot, maar budget en tijd zijn beperkt. Waar begin je dan? Bij Red Button werken we voor verschillende topmerken én voor de grotere MKB bedrijven. We hebben dus genoeg ervaring in online marketing voor MKB. En we weten hoe je zo efficiënt mogelijk met je online budget om gaat. In dit artikel vind je 10 gouden tips:

1. Zorg dat je 'always on' bent
Spendeer niet je hele jaarbudget voor online marketing aan één of twee acties. Maar verdeel je online budget over het jaar om het risico te spreiden en te zorgen dat je continu zichtbaar bent bij je doelgroep. Elke keer als je doelgroep in aanraking komt met jouw bedrijf, ontstaan er kansen. Deze kansen kun je maar beter zo vaak mogelijk per jaar hebben.

2. Gebruik je CRM systeem en vul deze aan
Voor veel bedrijven ontwikkelen we online acties die direct gekoppeld zijn aan het CRM systeem. Zo verkrijg je niet alleen leads, maar voeg je ook nieuwe gegevens toe aan bestaande relaties. Door je klanten gedetailleerd in kaart te brengen en te segmenteren, kun je gerichte online acties opzetten.

3. Zet lokaal en doelgroepgericht in
De meeste MKB'ers begeven zich op een lokale of niche markt. Dat betekent dat de communicatie daarop gericht is. Als MKB’er uit Limburg, kun je doeltreffender een online actie rondom carnaval op zetten, dan een MKB’er uit Friesland. Hetzelfde geldt voor niche markten. Door te segmenteren binnen de doelgroep kun je nog effectiever je doelgroep aanspreken. Denk aan "Limburgers (50+) met een voorliefde voor speciaal bier".

4. Gebruik analytics 
Wat je niet meet, kun je ook niet verbeteren. Een efficiënte en goedkope manier om de bezoekers van je website in kaart te brengen, is met Google Analytics. Zo krijg je inzicht in het aantal individuele bezoekers op je website, maar ook hoe lang ze op bepaalde pagina’s blijven en waar ze vandaan komen. Google Analytics geeft goede inzichten op welke punten je jouw website en online acties kunt verbeteren.

5. It's better to be talked about than not at all
Zoek uit welke magazines, blogs en websites door jouw doelgroep wordt gelezen. Laat vervolgens een magazine, blogger of website over jouw dienst of product schrijven. Het best kun je zelf het artikel aanleveren en dat vervolgens laten redigeren in de stijl van de auteur. Zo houd je hand op de inhoud, maar wordt het artikel leuk leesbaar zonder dat het platte reclame wordt. En heb je best wat te vertellen over jouw vakgebied? Laat je dan eens interviewen. Zo kun je je zelf profileren als autoriteit op dat vakgebied.

6. Reken af op basis van CPS of CPL
Als je adverteert of een online actie laat maken, dan kun je de vergoeding baseren op CPS (cost-per-sale) of CPL (cost-per-lead). Zeker online is dat eenvoudig te meten. Zo houd je de initiële kosten van de online marketing laag. Het enige risico is dat de actie een groot succes wordt. Maar als je goede afspraken maakt, staat de vergoeding in de juiste verhouding met de opbrengst.

7. Laat je huidige website en actiepagina's scannen
De meeste MKB’ers hebben een prima website. Toch valt er bijna altijd winst te behalen op performance, mobile, UX en conversie naar leads of sales. Red Button levert de Online Performance Scan. Een document met daarin tips en suggesties voor het optimaliseren van je online marketing activiteiten.

8. Social Media
Voor de MKB'er kan social media erg goed werken. Het is goedkoop, laagdrempelig en je hebt directe interactie met je volgers. Je kunt eenvoudig social acties koppelen aan een product en daar het directe effect van meten. Social werkt ook goed voor branding. Alleen kost het produceren van goede social content veel tijd. Je hoeft ook niet op elk kanaal aanwezig te zijn.

9. Werk met online marketing professionals
Doe het goed of doe het niet. We prediken natuurlijk een beetje voor eigen parochie, maar online reputatieschade kan je behoorlijk lang achtervolgen. Daarnaast heeft een online professional de benodigde kennis, ervaring en tools in huis waarmee je uiteindelijk veel tijd bespaart en de kans op leads vergroot.

10. Adverteer slim
Maak daarom nooit een advertentiecampagne aan om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Dat is geld weggooien. En stel advertentiedoelen die redelijk zijn. Zonder doel kun je nooit bepalen of iets een succes is. Optimaliseer je advertenties minimaal één keer per maand en test varianten op kwaliteit. Vind je dit lastig? Laat het dan doen door professionals, zoals Red Button. Het levert je binnen een maand een betere CPL op.

Interesse?
Heb je na het lezen van dit artikel het gevoel dat je nog wel wat slagen kunt slaan op het gebied van online marketing? En wil je dat met een professionele partner doen? Aan de hand van onze Online Performance Scan lichten we je huidige online marketing door en geven we tips en adviezen waar je snel een hoger rendement kunt verwezenlijken. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Maak nu een afspraak

Delen:


Red Button Chat

Goedemorgen, wij zijn Red Button. Chat hier direct met onze mensen. Hoe heet je?

Bezig met initialiseren van de chatsessie