Kerst Online Marketing Tips

12 nov 2017 | < 13 min. | 293

In 2017 wordt weer een stijging van de kerstuitgaven verwacht. Maar met een gemiddelde kerstuitgave van zo'n 250 Euro per huishouden loopt de Nederlandse consument nog wel ver achter op de Belgen (440 Euro), Duitsers (710 Euro), Britten (920 Euro) en Amerikanen (1.180 Euro).

Toch blijkt uit een studie van marktonderzoeker GfK, dat de laatste jaren een steeds grotere groep Nederlanders kerst verkiest boven het Sinterklaasfeest. En de jaarlijkse online kerstuitgaven stijgen ook. Een kans voor de online marketeer om niet te laten liggen. In dit artikel geven we online marketing tips om tijdens Sinterklaas en Kerstmis te converteren en op te vallen.

Pas je online kanalen aan voor kerst
Zorg er voor dat je genoeg kerstversiering in huis hebt om in de sfeer te komen. Dat geldt voor thuis, maar ook voor de online marketing kanalen die je beheert. Als je genoeg varieert binnen alle kanalen, zorg je voor een volledige kerstsfeer:


Bol.com website Kerst 2016
Branding voor kerst op website Bol.com. Kerstmis 2016

Om te zorgen dat jouw branding niet ondersneeuwt, moet je er wel op letten dat de kerstversiering niet "over de top" wordt. Hou het daarom eenvoudig en functioneel. En voer de kerstsfeer consequent door, zodat het een aanvulling is op de online merkbeleving.

Posts rond kerst op social media
Het is aan te raden om ruim voor Kerstmis al enkele berichten in kerstthema klaar te hebben staan. De meeste mensen oriënteren zich direct na Sinterklaas al op de kerstinkopen. Je kunt daarom het best al vroeg beginnen om de doelgroep alvast in de sfeer te laten komen. Enkele veelgebruikte social posts rond kerst zijn:


Zorg er voor dat de posts relevant zijn voor jouw merk. Dus plaats content op social media in relatie tot een product, dienst of actie die je graag rond kerst op de kaart wilt zetten.

Om extra op te vallen en in de sfeer te komen kun je kerst emoticons in je posts te gebruiken:


Korte video's in kerstsfeer
Kerst is de ideale tijd om korte, relevante video's te plaatsen die je klanten helpen, zonder overdreven promotioneel te worden. Voorbeelden zijn:


En belangrijk: houd de kerstvideo's voor social media kort. Voor Facebook en Twitter mag de video niet langer zijn dan 120 seconden. Voor Instagram is de limiet 60 seconden.

Maak het persoonlijk
Kerst is een intiem feest. Het is daarom een uitdaging om daar als merk bij betrokken te worden zonder dat het promotioneel wordt. Maak je online marketing uiting daarom zo persoonlijk mogelijk.

Zo heeft Red Button samen met Selmore enkele jaren geleden een succesvolle en sympathieke kerstcampagne gedraaid voor De Bijenkorf. In De Bijenkorf kon degene die een kerstcadeau kocht, een persoonlijke videoboodschap laten opnemen door de enige echte Bijenkorf Kerstman:



Andere bekende online kerstcampagnes zoals Elf Yourself van Office Depot zijn al vanaf 2006 elk jaar een groot succes omdat het persoonlijk en leuk is en ze van de klant een ster maken.



De bovengenoemde online acties zijn grote producties. Maar het kan ook eenvoudiger en vriendelijker voor je online budget, zoals:


Adverteer met conversie rond kerst
Je advertenties (Adwords, Facebook ads etc) mogen in deze tijd van het jaar best een beetje kerstflair bevatten. Geef de seizoensgebonden aanbiedingen en producten wat meer aandacht. Dat kan in de kerstperiode best ten koste van de branding campagnes. Het is in deze tijd doeltreffender om te focussen op de kerstinkopen (conversie) dan op bewustwording.

Adwords campagne Kerst 2016 Red Button
Voorbeeld van Adwords campagne rond Kerst

Zorg er voor dat de online advertenties linken naar specifieke, en relevante bestemmingspagina's die het voor klanten gemakkelijk maken om snel het product te kopen. En vergeet niet dat dit een ideaal moment is om cadeau-ideeën rond kerst te promoten, hetzij als stand-alone producten of in thematische collecties.

De advertenties die een korting bieden in combinatie met een bepaalde urgentie hebben de hoogste conversie. Zie hieronder enkele tips:

Begin op tijd
Het kan geen verrassing zijn dat Kerstmis en Sinterklaas elk jaar weer op dezelfde datum plaatsvinden. Plan daarom de ontwikkeling van je online promoties al vroeg in. Begin daar al begin november mee, zodat je begin december alles klaar hebt staan en je alleen nog hoeft te finetunen. Dat scheelt een hoop stress, maar zorgt er ook voor dat je voldoende tijd hebt om te sturen op kwaliteit en originaliteit.

Bij Red Button hebben we meer dan 10 jaar ervaring in de ontwikkeling van online marketing campagnes voor kerst. Mocht je na het lezen van dit artikel willen weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn, laat het ons dan weten. Wij helpen je graag met het opzetten van een geslaagde online kerstcampagne.

Contact

Delen:


Red Button Chat

Goedemorgen, wij zijn Red Button. Chat hier direct met onze mensen. Hoe heet je?

Bezig met initialiseren van de chatsessie