Dynamische banners

17 jan 2017 | < 7 min. | 1.5k

We kennen natuurlijk allemaal wel de dynamische banners die voor retargeting worden ingezet. Dat zijn die banners waarbij producten voorbij komen die je net op een site bezocht of soms ook al gekocht hebt. Sommige dynamische banners zijn slimmer en tonen producten op basis van een profiel dat is opgebouwd via bijvoorbeeld een mailinglijst en de fingerprint die je achterlaat op een website. Deze banners bieden allemaal dynamische data driven content op basis van cookies en het geprofileerde surfgedrag van een gebruiker.

Meestal blijft de inzet van dynamische banners beperkt tot retargeting. Maar voor prospecting kan de inzet van dynamische banners ook erg interessant en effectief zijn. En ook niet onbelangrijk: het verhoogd de conversie en het kan zonder tracking cookies. In dit artikel schets ik enkele voorbeelden ter inspiratie.

Dynamische banner: Tijd
De content van de banner is afhankelijk van het tijdstip van de dag dat. Zo wil je 's ochtends liever informatie krijgen over het ontbijt bij McDonalds. En na 11:00 uur zou de banner het reguliere assortiment kunnen tonen.

Wil je het ontbijt promoten, dan kun je er op een bepaald tijdstip ook een korting op zetten: "Tussen 10:00 en 11:00 krijg je op vertoon van deze code 50% korting op een ontbijt".

En als een vestiging na 18:00 uur is gesloten, kun je weer andere content tonen als trigger voor de volgende morgen: "Zet je wekker: morgenochtend tussen 6:00 en 7:00 uur een gratis McMuffin bij een ontbijt".

Dynamische banner: Locatie
We weten op basis van o.a. het ip-adres vrij exact waar iemand zich bevindt. Op basis van die informatie kun je bijvoorbeeld locatie gebonden aanbiedingen presenteren in een banner: "Op vertoon van deze banner, tussen 10:00 en 11:00 korting op een ontbijt bij de McDonalds Lelystad".

Dynamische banner: Weer
Red Button heeft een API ontwikkeld, waarmee alle actuele data over het weer van nu en de komende 7 dagen kan worden opgevraagd. Als het een zomerse 35 graden is, dan kun je de dynamische banner de opdracht geven alleen het assortiment van de McFlurry te tonen. Vriest het, dan biedt je jouw potentiële klanten een gratis warme chocolademelk met slagroom aan bij een Happymeal. Hetzelfde geldt voor regen, sneeuw, windkracht etc. Al deze data is direct, lokaal en realtime beschikbaar.

Dynamische banner: Hardware
Iedereen laat een online footprint achter. De meest eenvoudig te achterhalen footprints zijn de gegevens die standaard worden doorgestuurd via de browser. De meest bekende zijn de schermresolutie, browser en taal. Maar zo weten we ook of je een iOS of een Android toestel hebt en of deze modern of verouderd is. Zo kun je de McDonalds app aanbieden direct voor het juiste toestel. Kun je voor touch devices de call to action aanpassen van 'klik hier' naar 'tik hier'. En kun je voor de gebruikers met een gloednieuwe iPhone een ander McMenu aanbieden dan de gebruiker van een klassieke Nokia.

Wat heb ik er aan als adverteerder?
Het antwoord is eenvoudig. Als dit soort dynamische banners logisch en slim worden ingezet is de CTR 30% hoger dan bij reguliere, platte banners.

Voor elke adverteerders is wel een toepasbare dynamic banner campagne te bedenken die rendeert. Het is echter vanwege de technische knowhow, dat creatieve bureaus het vaak lastig vinden om een creatief voorstel neer te leggen. Hier is een rol voor Red Button neergelegd.

We staan als Red Button te popelen om meer van onze real time data gebruik te kunnen maken. Hét grote voordeel is dat deze techniek direct beschikbaar is en je er morgen mee kunt starten. Je hoeft niet eerst een database met profielen aan te leggen.

Dus ben jij een bureau of adverteerder die ook de meerwaarde ziet in dynamische banners voor prospecting? Naam dan contact op met Sandra van Red Button.

Delen:


Red Button Chat

Goedemiddag, wij zijn Red Button. Chat hier direct met onze mensen. Hoe heet je?

Bezig met initialiseren van de chatsessie