Miep Miep

Facebook Canvas

27 feb 2017 | < 7 min. | 437

Facebook blijft nieuwe mogelijkheden aanbieden voor adverteerders. Een jaar geleden is daar Facebook Canvas aan toegevoegd. Met canvas kun je rijke ervaringen creëren met tekst, beelden en video. Het biedt meer beleving dan een reguliere Facebook post. In dit artikel leggen we uit wat deze ervaring nu precies inhoudt.

Wat is Facebook Canvas
Facebook beschrijft Canvas als volgt:

Canvas is een voor mobiele apparaten geoptimaliseerde ervaring op het volledige scherm die wordt getoond nadat iemand heeft geklikt. Deze ervaring kan een combinatie van afbeeldingen, video's, tekst en links bevatten.

Facebook Canvas is zowel voor conversie als voor merkbeleving in te zetten. Zo kun je voor merkbeleving video’s, animated GIFs en beelden toe voegen. Door met je mobiel te bewegen toon je bepaalde delen van een afbeelding of video. Door verticaal te scrollen loop je door een tijdlijn heen van video’s, beelden en tekst. Voor verdieping kun je horizontaal swipen door beelden.



Ook voor conversie is Facebook Canvas goed in te zetten. De meeste bedrijven gebruiken het als showcase voor producten. Elk product kan worden gelinkt naar een webpagina, dat direct meetbare conversie oplevert.



Plussen en minnen
De grote plus is dat je als online marketeer veel meer mogelijkheden hebt om je verhaal te doen dan bij een reguliere post. Daarnaast geeft Facebook aan dat de performance van canvas 10x sneller is dan een webpagina en dat mensen gemiddeld 30 seconden op de canvaspage besteden. Met uitschieters tot 2 minuten. De bezoeker is veel langer met het merk bezig, dan bij een reguliere post.

De mogelijkheden die Facebook canvas biedt, betekent dat je als marketeer wel over (veel) creatieve content moet beschikken. Een post is meestal een enkele video of afbeelding, aangevuld met tekst. Een Canvas kan bestaan uit wel 20 afbeeldingen en meerdere video's.

Een minpunt is dat Facebook Canvas alleen via de iOS en Android app is te bekijken. Dus niet via het web. Waardoor er nog een redelijke hoeveelheid bezoekers niet bereikt wordt. Ook missen we de mogelijkheid om een 'lead generation' formulier aan de canvas toe te voegen. Dat kan alleen los van de Canvas. Integratie van deze functie in Canvas zou het gevoel van een 'mini-website' helemaal af maken wat ons betreft.



Conclusie
Door Facebook Canvas worden de mogelijkheden voor een online marketeer om de doelgroep te bereiken verrijkt. Voor de verdieping van het merk en het verhogen van de conversie naar de website is Canvas een prima toepassing dat verder gaat dan een reguliere post. Een canvas kun je in een uurtje maken via de editor in Facebook. Echter, het creatieve concept en de productie van kwalitatieve content, zoals beelden en video wordt door Canvas wel flink uitgebreid. Je zult daarom meer moeten investeren in concepting en content creatie. Daarnaast werkt Facebook Canvas alleen in de Facebook app, waardoor het bereik beperkter is dan een webpagina.

Al met al is Facebook Canvas het proberen waard. Momenteel zien we de inzet van Canvas vooral terug in korte activatie campagnes en niet zo zeer op een 'always on' basis. Door de relatief hoge kosten ten opzichte van een reguliere post, verwachten we dat de inzet van Facebook Canvas wel zo zou blijven.

Bekijk hier enkele voorbeelden van Facebook Canvas.

Delen:



Miep Selfie